Daglige oppdateringer

Kort oppdatering. Vi har hatt en transportetappe på 10,5 mil i dag. Brukte 9 timer + fergetid. Egentlig var vi litt overmodige i formiddag og tenkte at vi skulle komme oss 13 mil av gårde til Kolvereid, men det var før vi erfarte Nord-Trøndelags topografi... Det er bakke opp og bakke ned. Som Jorunn sa: "Det er ingen grunn til å glede seg over nedoverbakkene, for du ser allerede oppoverbakken foran der". Det suger krefter å komme seg framover. Vi var godt fornøyd da vi så campingskiltet til Sidevika, og var veldig enig om at nå er det nok for i dag.

I morgen skal vi ut til Abelvær og deretter med båt til Namsos. Og så må nå vel det lille farmorbarnet til Jorunn snart våge seg ut..? Vi er veldig klar til å feire :)

Dagen i dag har vært full av opplevelser! Vi overnattet på Nes Bryggeferie på Vega og startet dagen med dybdeinnføring om ærfuglens liv og levned og befolkningen på Lånans nære samkvem med denne fuglen. Veldig fasinerende. Vi fikk holde en dott ærfugldun fra 1 reir = 15 gram dun... En stor mengde dun som omtrent ikke veier noe! Du kunne kjenne at det varmet. Ei dyne fra Lånan er laget av dun der reirsteder først er bygget og forberedt av mennesker med tørket tang. Deretter velger den kresne ea ut hvilken "leilighet" hun vil ha, legger 5-6 egg, plukker av seg duna på brystet for å holde eggene varme, får ruga ungene ut og tatt dem med på havet. Så kan folket hente duna fra reiret, grovrense den, finrense den og til slutt lage edderdunsdyne av den. 70 reir gir 1 dyne! Skal du kjøpe en ekte "Lånandyne" koster det deg 40.000 kroner, men så kan den også vare i 100 år. Edderdun er altså en verdifull vare som på 1800-tallet ga kvinnene en inntekt og en uavhengighet som var ganske unik.

Vega står på UNESCOs verdensarvliste.Begrunnelsen er gitt  fordi fiskere og bønder i mer enn 1.500 år har bidratt til en bærekraftig utvikling i et område nær polarsirkelen - basert på den nå unike tradisjonen med ærfugldrift. Statusen er også en hyllest til kvinners bidrag til dunprosessen.
Etter ærfuglmuseene var vi sterkt historisk inspirerte og satte kursen mot turløype gjennom steinalderbosetninger. Vi syklet en betydelig omvei for å se hvordan våre forfedre bodde. Løypene var godt merket på kartet, men vi fant ingen ting annet enn en og annen rødmalt stein i terrenget... Litt frustrerende. Vi møtte imidlertid Kirstin og Thorleiv på veien - et par Terje og jeg ble kjent med i Thailand for fem år siden. De var tilfeldigvis på ferie i området og siden de leser bloggen min visste de at jeg var på Vega. Veldig morsomt å treffe dem! Som en avslutning på Vegabesøket ville vi se handelstedet Rørøy. Idet vi kom inn til stedet sa Jorunn "Der ligger jo hurtigbåten!" Jeg så meg verken til høyre eller venstre - plutselig var vi om bord! Vi så på hverandre og flirte. Rørøy var gjort i et hattefokk! :)

Vi ankom Brønnøysund akkurat tidsnok til å rekke polet. Og det var bra, for vi har mye å feire. Jorunn blir farmor for sitt aller første barnebarn i løpet av helga, og jeg har bursdag på søndag!

Torghatten var kveldens mål, men på veien så vi skilt med "Kunstverksted".  På impuls stoppet vi og fikk et utrolig morsomt møte med Webjørg. Hun var 62 og kunstmaler. I galleriet hennes hang pene naturbilder, og det spesielle med damen var at hun i tillegg hadde en stor interesse for sykling! Under trappa hadde hun en svært proff landeveissykkel! Vi fikk en lang prat om sykling og utstyr.

Hullet i Torghatten. Hva skal jeg si... Jeg frika helt ut da jeg så sprekkene i fjellet og de enorme steinblokkene som hadde falt ned i tusenårenes løp. Jorunn prøvde å roe meg ned, og uten henne hadde jeg neppe kunnet si at "æ har gådd gjennom hullet i Torghatten!!!"
Dagen ble avsluttet med turens så langt desidert beste måltid! Det er sjelden jeg opplever å få servert bedre mat enn jeg lager selv, men på Torghatten kurs- og feriesenter har de gitt oss en middag i særklasse i kveld!

Nå lader vi opp til en lang sykkeltur i morgen. Sånn ca 10 mil. Da kommer vi inn i Nord-Trøndelag. Vi høres :)

Det er korte dager på sykkel for tiden! 4 mil i flatt landskap før Tjøtta må regnes som en sjarmøretappe. I dag har vi vært turister på Alstadhaug og lært om kirka, der den eldste delen var fra 1200-tallet. Vi har hørt om Petter Dass og hans virke og samtid. Vår guide i kirka var fantastisk. Hun fortalte om kirka og prestegården og sang flere salmer. For en stemmeprakt hun hadde! Det ble utrolig stemningsfullt inne i den gamle middelalderkirka. Det var absolutt dagens høydepunkt.

Vi ankom Vega i kveld, og er nå installert i ei rorbu. Jeg har laget en enkel sommermiddag og vi sitter nå og nyter kvelden nede på kaia. Det er flatt hav, malerisk himmel, måseskrik i lufta og Jorunn og jeg er helt samstemte om at life is good :)
I morgen skal vi besøke et ærfuglmuseum. Vi skal få et inntrykk av resten av Vega og forhåpentligvis finne ut hvorfor den står på UNESCOs verdensarvliste (men vi har egentlig skjønt det allerede :))

Da vi våknet i morges var klærne nesten tørre... Regnet hadde gitt seg i løpet av natten, og det var overskyet og fin temperatur. Første økt var ca 15 km til Ørnes og så ferge til Vassdalsvik. På fergeleiet møtte vi et hyggelig par i 70-årene fra Nederland som hadde mange sesonger med sykkelferie og teltliv bak seg. De hadde vært over alt virket det som. De kjørte bil til et sted, og så syklet de lange turer over flere dager med full oppakning før de returnerte til bilen. Det som tiltrakk seg vår oppmerksomhet var syklene deres. De var nemlig utstyrt med små elektriske hjelpemotorer. Paret suste elegant forbi oss opp den første bakken etter at vi kom i land...

Neste økt var 36 km til fergeleiet på Forøy. 3 unge gutter stekte vafler og hadde kaffen klar på fergeleiet, og vi koste oss i sola. Siste økta fra Ågskaret til Vågaholmen var på bare 13 km på en utrolig idyllisk grusvei nesten uten trafikk. Men den hadde to skikkelige monsterbakker som virket som de gikk til himmels. Tungt...
Nesten tre timers venting på Vågaholmen ble tilbragt med ei god bok og et glass vin på en benk på brygga. Nå sitter vi på Kystekspressen (hurtigbåt) på vei til Sandnessjøen. Det er et fantastisk vær ute, og vi har panoramautsikt til øyer og holmer på Nordlandskysten. Jorunn har ikke ord for hvor vakkert hun synes dette er :)
I kveld venter et rom på Rica Hotel De syv søstre i Sandnessjøen. I  morgen drar vi videre til Vega. Høres!

Fritt etter Obstfelder:

det renner fra tak,
tikk, takk,
det regnet i dag...

Og da er veldig mye sagt om dagen i dag. Regn og vind fra vi startet i Bodø klokka 10. Heftig trafikk ut av byen, iltre bilister (som tutet!) og utallige nye eksempler på elendig planlagte sykkelstier! Plutselig stopper den rett i en garasje med skilt "Privat eiendom"! Det blir 500 meter tilbake og nye forsøk. Så kom vi til et anleggsområde for en ny vei under bygging, og da stoppet sykkelstien i et autovern! Vi måtte ta av bagasjen, lempe syklene over og montere veskene på igjen - midt i trafikken! Hva er de tenker på når de planlegger veibygging? Må innrømme at Sutre-Elin ble til Sinte-Elin og var tildels heftig forbannet i morgentimene..! Men så kom vi oss ut på landet, og der er det mye bedre å være syklist.
Så var det Saltstraumen, som var et fasinerende skue. Dessverre var vi søkkvåte og kalde, så vi stoppet kun kort tid før vi dro videre. Men så gjorde vi noe lurt! Vi tok nemlig en omvei på 2 mil for å se på hytta til Fredrik og Eirin :) Den er under bygging på ei øy utenfor Bodø, og for en plass! Selv om regnskyene omtrent lå ned på havflata, så kunne vi lett se at stedet var en perle.
Hva som var lurt med den omveien..? Jo, det ble en snarvei, for Fredrik manglet skruer til bygginga og måtte rekke byggbutikken. Den befant seg på samme vei som vi skulle, og vi fikk dermed skyss et stykke. Han lurte på om det var mot våre prinsipper, men alle prinsippene var blåst bort av regn og vind, gitt :)
Dermed ble det 6,5 mil i dag i stedet for 8, og det ble gjort på 5,5 timer + tiden på hytta og i bil.
Nå er vi installert i ei hytte ca 2,5 mil fra Ørnes. I morgen blir det fergeturer.

Nyeste kommentarer

22.01 | 10:16

Hei Magne
Du kan skrive inn www.spiderflex.com på din nettleser, og da kommer du rett til de som lager setet.
Hilsen Elin

19.01 | 23:50

Hei Elin!

Hvor har du kjøpt SPIDERFLEX sykkelsete? Jeg finner ingen som har det.

06.08 | 16:07

Hei Elin
GRATULERER så mye.....flott jobbet!!!!
Vi snakkes om ikke så lenge.
Varm hilsen fra Birgit

02.08 | 21:19

Hei Grete. Takk for mange hyggelige og oppmuntrende kommentarer underveis :) Det betydde mye at folk fulgte med. God helg. Skal du aykle Lavka neste lørdag?