Daglige oppdateringer

I dag har jeg beveget meg 8,7 mil fra Kristiansund til Molde, men først måtte jeg ta buss gjennom en undersjøisk tunnel det ikke var lov å sykle i. Terrenget deretter var lett å sykle, og lite vind, lett overskyet og 12-14 grader gjorde at det ble en flott sykkeldag.

Atlanterhavsveien var likevel en liten skuffelse. Jeg mener, det var jo et idyllisk og vakkert område med lave øyer, holmer og skjær. Veien er 8 km lang og binder sammen disse øyene med broer, moloer og veier. Problemet er at man ikke helt får overblikket over hvor fint dette er når en ligger nede på veien. Godt det finnes turistbrosjyrer :)
I går kom jeg til Kristiansund idet butikker og severdigheter stengte. I dag tråkket jeg litt ekstra på for å rekke fram til Molde i åpningstiden. Sjekket inn på hotellet og tok en rask dusj før jeg kom meg ut i byen. Molde virker ved første møte å være en levende og hyggelig by med pene parker og mange rosebusker. Selvfølgelig. Dette er jo Rosenes by :) Det merkes også at på mandag begynner jazzfestivalen som Molde er så kjent for.
På turen rundt i byen ble jeg oppmerksom på et vindu der det sto at de hadde massasje. Da var klokka blitt 16, men tror dere ikke jeg fikk en time halv sju! Perfekt å spise middag først og så få en halvtimes oppmyking av stive lår. Jeg skal sykle like langt som guttan i Tour de France, og de får vel behandling hver dag..? :)
I morgen er det tid for Trollstigen og Geiranger! Værmeldingen er ganske bra, så det blir en spennende etappe.
Høres :)

Etter en god natts søvn og en meget god frokost på Rica Bakklandet Hotel hadde jeg to timer til å bese Trondheim. Da valgte jeg det mest opplagte turistmålet Nidarosdomen. For en imponerende katedral! Jeg tok en guidet tur gjennom byggverket og fikk høre om Olav den Hellige og Olav Kyrre, som startet byggingen av kirken, de ulike byggeepokene som tydelig kan sees i utsmykking, søyler, vinduer, bueganger og de forskjellige fløyene. Guiden satte historien med byggingen og utvidelser av kirken sammen med andre hendelser i Norges historie. Svartedauden tok for eksempel livet av mer enn 1/3 av befolkningen i byen, og det tok 150 år før folketallet var på samme nivå som i 1348! All byggeaktivitet stoppet selvfølgelig opp i disse årene. Deretter kom Norge under Danmark og all skatt, kirkesølv og andre verdier ble sendt sørover og smeltet om. En virkelig interessant historietime i kirken, og fint å få frisket opp gamle kunnskaper :)

Ja, så tenkte jeg at siden jeg har vært så dristig å klatre opp i to fyr, og ikke minst overlevd besøket i Torghatten, så måtte jeg bare opp i tårnet i Nidarosdomen også. 170 høye trappetrinn i en utrolig trang vindeltrapp som ikke hadde et eneste hvileskjær. Har gode lårmuskler for tiden, så veien opp var absolutt ingen problem :) Da er det verre å måtte bli der oppe. Tror jeg var den første som returnerte ned i sikkerhet igjen... Jeg har, som dere vel har skjønt, disse to slitsomme typene "Klaus" og "Høyde" med etternavn "Skrekk" som bor inni meg. De setter begrensninger for hva som føles behagelig og morsomt, men jeg er veldig fornøyd når jeg klarer å ta innersvingen på dem!
Hurtigbåten til Kristiansund tok tre og en halv time gjennom vakkert kystlandskap. Kom hit ca kl 16, og innen jeg hadde funnet hotellet og sjekket inn hadde det meste av museer og severdigheter stengt...  Jeg har imidlertid spist middag i Smia - baill og klippfiskboller!
I morgen er det Atlanterhavsveien :)

Dagens oppsummering: regn og kjølig, bakke opp og ned i 7,5 mil, kaldt, klamt, vått og slitsomt... Når til og med sko, sokker og skosålene er våte blir det fort iskaldt mens man venter på hurtigbåten i 50 minutter...

Men så kommer man frem til Rica Bakklandet Hotel, og blir møtt av en smilende resepsjonist som spør hvordan det går med turen min - før jeg engang har presentert meg! Hun forteller meg at jeg skal få et flott rom. Ja, klart jeg kan ta sykkelen med opp på rommet. Om de har vaskemaskin til låns..? Jada, jeg kan bare komme med vaskeposen så skal hun fikse det! Kommer inn på rommet - og det er Toralf Engan-suiten! Sikkert 40 kvadrat med all den luksus en sliten syklist kan ønske seg. Det er så deilig å få en varm og god dusj - få omskapt hjelmsveisen til noe som ligner en frisyre og ikke minst tine opp frosne føtter. Godt å pakke ut alt i bagene og henge opp det som er vått. Dette er enkelt og greit ren hverdagsluksus som blir satt enorm pris på :)
I morgenskal jeg først være turist i Trondheim et par timer og deretter ta hurtigbåten til Kristiansund - klippfiskbyen!
PS! Nå vil jeg ha sol og godvær...

Ny distanserekord i dag med 11,8 mil!

Jorunn og jeg var spent på terrenget da vi syklet fra Namsos i morges - og ble veldig lettet da vi skjønte at denne delen av Nord-Trøndelag var betydelig lettere å sykle enn lenger nord. I dag gikk det nemlig unna! Det føltes som om vi fikk fire ganger mer unnabakke enn oppover! Helt motsatt av tidligere opplevelser :) Veldig deilig.
Det er mye gårdsdrift i denne delen av landet! Velholdte, store gårder ligger på rekke og rad langs veien. Gresset er slått og byggåkrene står kjempefint. Vi har forresten syklet i området den uka da absolutt alle har gjødslet jordene etter den første slåtta. Naturgjødsellukta (les: kuskit...) riv godt i nesen.
I Steinkjer vinket jeg farvel til Jorunn som skulle ta toget til Oslo. Veldig trist å miste en så god turkamerat. Det blir helt sikkert ikke siste gang vi er på tur sammen :)
Etter Steinkjer skrudde jeg tempoet litt opp for å komme fram til Nedre Grande før det ble for sent. Der bor nemlig gamle venner som flyttet fra Tromsø for mange år siden. Veldig artig å treffes igjen, og imponerende å se hva de har bygget opp. De har overtatt et gårdsbruk og bor i et gammelt trønderlån (hus) fra 1880! Driftige folk!
Men nå er det sent og i morgen drar jeg videre til Trondheim.
Høres :)
I dag har vi virkelig vært i vinden! Yr meldte 17 sekundmeter fra sørvest, og gjett hvilken retning vi har syklet for å komme til Abelvær? Jepp! Vi fikk han beint på! Vindstyrke 17 meter i sekundet er det samme som sterk kuling! Når du får det rett i kroppen kjennes det som å sykle inn i en vegg. Vi har slitt tungt... Innimellom måtte vi til og med trø i nedoverbakkene og STÅ og tråkke på flat mark. GPS-en viste en snittfart på mellom 7,5 og 9 km/t på verste. Av og til kom noen ekstra kastevinder som truet med å føre oss lukt i fortapelsen i grøfta. Vi var sliten og lei da vi kom til Abelvær etter 5,5 mil. Men vi sto 'an a' og rakk hurtigbåten til Namsos med god margin :)
Dagen startet forresten med bursdagssang og presang, kaffe på senga og sjampanje til havregrøten. Det var samme sort fludium vi hadde i glassene da vi feiret fødselen av Jorunns første barnebarn i går kveld! En nydelig liten jente som har fått navnet Lucia :)
Nå er vi installert på Rica Rock City Hotel i Namsos. Det er kåret til verdens fjerde beste rockehotell! Visste ikke at det fantes en slik hotellsjanger... Vi skal ta en tur til Rockemuseet vegg i vegg med hotellet og må vel også kunne finne en god restaurant etterpå. Vi må jo få skikkelig feiret barn og bursdag - og sørge over at dette er siste natt sammen med Jorunn... I morgen sykler vi til Steinkjer hvor hun blir plukket opp. Det blir et stort savn å ikke ha henne med helt til målet på Lindesnes. Vi er så samstemte og har har det alltid så hyggelig sammen :)

Nyeste kommentarer

22.01 | 10:16

Hei Magne
Du kan skrive inn www.spiderflex.com på din nettleser, og da kommer du rett til de som lager setet.
Hilsen Elin

19.01 | 23:50

Hei Elin!

Hvor har du kjøpt SPIDERFLEX sykkelsete? Jeg finner ingen som har det.

06.08 | 16:07

Hei Elin
GRATULERER så mye.....flott jobbet!!!!
Vi snakkes om ikke så lenge.
Varm hilsen fra Birgit

02.08 | 21:19

Hei Grete. Takk for mange hyggelige og oppmuntrende kommentarer underveis :) Det betydde mye at folk fulgte med. God helg. Skal du aykle Lavka neste lørdag?