Første testtur

Klar for turen til Torsvåg

Jeg hadde kjøpt inn alt utstyr til neste års store sykkeltur – både telt og primus, sykkel, pakkvesker og alt annet jeg kan få bruk for underveis. Problemet er at jeg slett ikke er vant til turliv eller lange sykkelturer, så derfor hadde jeg planlagt to langturer med full oppakning denne sommeren.

Den første gikk av stabelen i slutten av juni og datter Ingrid ble med den første dagen. Det var strålende sol ut til Kvaløya, via den undersjøiske tunnelen til Ringvassøya og så til Hansnes. 7 mil til sammen. På Hansnes fikk vi sette opp telt i hagen til feriehuset til Rune og Birgit. Vi hadde en kjempehyggelig ettermiddag og kveld sammen med dem, med grilling og prat i Revehuset til sent på kvelden - litt vel sent skulle det vise seg dagen etter...

Neste morgen sto vi tidlig opp for å ta ferga til Vannøya. Så syklet jeg drøyt 3 mil ut til Torsvåg, helt ytterst i havgapet. Det ble bare tid til ei brødskive før jeg i full fart måtte sykle i motvind de 3 milene tilbake til ferga. Rakk den med bare 5 minutters margin! Søndag returnerte vi til Tromsø.

Birgit og Rune

Teori vs praksis...

Tromsø, Hansnes, Torsvåg og tilbake til fergeleiet på Vannøya.

Ja, man gjør jo sine erfaringer etter 17 mil på sykkelsetet:

• Å sykle med oppakning er omtrent som å kjøre bil med henger. Jeg hadde ca 12 kilo med meg, og det ble betydelig tyngre å komme opp bakkene!
  • Sykle i tunnel var ikke så skummelt som jeg trodde, men denne tunnelen er oppgradert det siste året, så kanskje den ikke er representativ...
  • System! Å ha med seg stue, kjøkken, bad og soverom på sykkelen krever disiplin ved pakking. Det var vanskelig å huske hvor jeg hadde plassert de ulike tingene jeg trengte underveis. Derfor må alt bo et sted i oppakningen.
  • Å sette opp telt alene gikk smertefritt, men innerduken ble litt slapp.
  • Den nye primusen var utrolig enkel å bruke! Jeg har aldri operert en slik dings før og liker ikke gass, men dette var ingen ting å grue seg for.
  • Hodelykta mi var for dårlig i tunnelen. Trenger sterkere lys for å takle overgangen mellom sola ute og mørket inne.
  • Hadde ingen problemer med sårhet i setet, men kjenner at det blir stort trykk når en skal sitte på liten plass i timesvis.
  • Ansiktet hovnet opp av sol og vind. Må bruke ansiktskrem med faktor!
  • En blir sliten av å sykle langt! Det kommer ikke til å bli lett å skrive blogg etter at en har kommet i mål for dagen og har satt opp telt, laget mat, vasket klær, sett igjennom bilder og ladet ymse ting...
  • Det tar knapt to timer å stå opp, ta ned telt, lage frokost, vaske opp, pakke bagasjen og bli klar for en ny dag.
  • Må gå på spinning i vinter! Ingrid går på treningsstudio, og hun var i mye bedre sykkelform enn jeg var...